lthjrtatguidadig.blogg.se

Kuriosa om mig; Jag älskar historia så därför känns det extra mäktigt att jag blev döpt till namnet Petra! Visste du att Petra betyder sten på grekiska? Och att Petra även är en stad i Jordanien, som sedan 2007 räknas till ett av jordens 7 underverk? Petra är med andra ord ett mäktigt namn, och jag bär det med stolhet och glädje! Jag kommer från Norrland och är bosatt i huvudstaden. Att följa mitt hjärta är lika viktigt för mig som att andas. Att få bo på en plats där jag får massor med inspiration likaså! Tänk vad härligt att bli fylld av kärlek bara genom att gå ut genom dörren! Det är vad Stockholm gör med mig! Något annat som gör mig glad är att kommunicera och inspirera genom det skrivna ordet! Så en dag i juli 2015 slog jag två flugor i en smäll, och startade bloggen låt hjärtat guida dig. Jag har även funnit glädjen i instagram. Följ mig på: PeTHra9

Dagens PEPP från Kreativ insikt

Kategori: Allmänt

 
Vissa dagar vaknar man med en klump i magen. Att det inte alls känns som dagens peppkort utlovar. Man kanske känner inuti att idag väntar mig enbart ont, ett rent helvete, fan och hans moster! Man kanske bara vill ligga kvar med täcket över huvudet och inte kliva upp. Bara få vara i fred i sin trygga bubbla och vila ut från alla krav och måsten. Så kan det kännas ibland (eller ofta) när livet utanför känns för övermäktigt eller för tungt att bära.
 
Ibland känns det så. Att jag bär hela jorden på mina axlar. Att jag är maktlös under andra krafter. Utelämnad till något destruktivt monster som äter upp mig inifrån och ut. Som tömmer mig på livskraften. Där jag far illa. När det händer idag så stoppar jag mig själv och stannar upp. Stannar upp och går åt sidan. Jag försöker bryta kedjan av aldrig sinande katastroftankar och oron som maler på, och inte vill lämna mig ifred. Och jag försöker även våga se på tankarna och lyssna in vad som döljer sig där under? Ofta är det lilla Petra som är rädd, orolig, arg eller har behov som inte blir tillgodosedda. Som istället blir överkörda. Av mig själv eller någon annan.
 
Att då pausa mig själv, stanna upp och andas. Och inse att jag har makten att bryta mönster och att välja goda, stärkande tankar. Att jag har makten att be om hjälp och få mina behov tillgodosedda. Att jag kan välja att lämna det som inte ser till mitt högstas goda och välja att släppa taget om det som inte längre är sunt för mig. På alla nivåer i livet. Och komma tillbaka till mig själv. Mitt hjärta. Min sanning. Det är en utmaning. Att höra och känna in sig själv i det brus som vardag och livet är. Vi tror ofta att vi inte har något val, ett eget val.
 
Jag kommer på mig själv ofta i just detta tänket, att vi är maktlösa under pengar, andras behov och viljor. Om det så är chefen, partnern, vännen, vår ekonomi, livssituation eller våra egna mentala spärrar. Vi är bara fast i livet. Maktlösa. Och det är en illusion. Vi kan välja och vi har makten i oss men vi ger bort den för det är så vi i generationer är uppfostrade att göra. Kyrkans makt. Statens makt. Landstingens makt. Kommunernas makt. Auktotiteters makt. Och vi människor följer med och fogar oss. För så gör vi bara. Och detta måste vi förstå! Att vi alltid har ett val och att vi har makten över vårt liv. And the sooner we realise this, the better!
 
Kan man göra som man själv vill? Ja. Men vi kuvas fortfarande av auktoriteter och gamla trossystem. Som tjänar på att vi är kvar i att ha låg självkänsla och fast i rädslan grepp. Vi är rädda för att vara till bryderi eller att andra ska bli arga eller missnöjda på oss, om vi ber om det vi behöver. Om vi säger nej. Om vi tar egetansvar och ifrågasätter det som kanske är ikke fungerande. För OM vi vågar finns det ju en risk att bli straffad. I allafall om vi är i situationer och miljöer eller relationer som faktiskt tjänar på vår tystnad. Som är dränerande. Som är destruktiva och självutplånande. Som tjänar på vårt fogande och föjlande. Och genom att foga oss i tystnad så stjälper vi vår egen makt och ger bort vår personliga power. Och cirkeln sluts. Vi är maktlösa. Tror vi. Men det är vi inte.
 
Jag försöker lyssna på råden som mina kloka yogis Zandra Lundberg och Malin Berghagen lär ut, att fokusera på andningen och att våga vara i alla känslor och att våga följa sin egen sanning. Särskilt när jag är i situationer, miljöer, relationer som ovan nämnda. Där min sanning, mina känslor och mina behov inte tas tillvara på. Eller att mina egna tankar är mörkare än fan själv. Då måste jag stanna upp. Bryta tankarna och ändra fokus. Och fortsätta på min inslagna väg att välja positiva tankar och ljus och kärlek. Som med orden från dagens peppkort. Att jag bara ska förvänta mig gott idag. Jag behövde läsa dessa ord idag. 
Kommentera inlägget här: