lthjrtatguidadig.blogg.se

Kuriosa om mig; Jag älskar historia så därför känns det extra mäktigt att jag blev döpt till namnet Petra! Visste du att Petra betyder sten på grekiska? Och att Petra även är en stad i Jordanien, som sedan 2007 räknas till ett av jordens 7 underverk? Petra är med andra ord ett mäktigt namn, och jag bär det med stolhet och glädje! Jag kommer från Norrland och är bosatt i huvudstaden. Att följa mitt hjärta är lika viktigt för mig som att andas. Att få bo på en plats där jag får massor med inspiration likaså! Tänk vad härligt att bli fylld av kärlek bara genom att gå ut genom dörren! Det är vad Stockholm gör med mig! Något annat som gör mig glad är att kommunicera och inspirera genom det skrivna ordet! Så en dag i juli 2015 slog jag två flugor i en smäll, och startade bloggen låt hjärtat guida dig. Jag har även funnit glädjen i instagram. Följ mig på: PeTHra9

En övning i självkärlek

Kategori: Allmänt

 
Istället för att hata det mörka i mig ska jag testa att följa en kärleksfull uppmaning och göra en övning skriven av författaren till filmen "Eat, pray, love". Hon efterfrågar och uppmanar oss nämligen (i ett lååååångt inlägg på sin facebooksida) att hellre välja att säga följande mening till oss själva:
 
- I love that part of me that I... "fill in the blanc" (hate.) Hon menar nämligen, att om vi väljer att säga en mening med det vi hatar med oss själva, i ett "loveformat", så ökar vi självkärleken och självmedkänslan. Känns peppigt och lätt värt att testa tycker jag! Motsatsen (det vill säga självhat) är ju varken särskilt 2016 eller upplyftande. Och något som jag själv tycker är värt att ödmjukast reflektera över är följande. Tänk, att varje gång vi hatar något med oss själva så misshandlar vi vårt inre barn! Det inre barnet som finns i mig och dig, som älskade sig själv från start, men som lärde sig självhat. Det barnet vill inget hellre än att bli älskad och accepterad. Så. Jag ska vara modig och dela tre väldigt mörka hatsidor med mig som jag är redo att älska:
 
1. Jag älskar den delen av mig som är svartsjuk. Svartsjukan är ju ett rop på hjälp och berättar att jag är livrädd att bli lämnad, förd bakom ljuset och sviken.
 
- Älsk på dig svartsjukan! Älsk!
 
2. Jag älskar den del av mig som har fruktansvärt svårt för tillit. Den delen som misstror och fördömer och är livrädd för att släppa människor för nära. Den delen som inte helt vågar vara endel av gemenskaper. På riktigt. Den delen av mig är nämligen väldigt skadad från tidigare livserfarenheter och tar sitt uttryck i distrust.
 
-Kärlek på dig distrust! Kärlek!
 
3. Jag älskar den delen av mig som är ätstörning och tvångsmässigt överätande. Den delen av mig har försökt trösta mig och ge mig substitute för trygghet genom livet. Den delen har försökt fylla min inre tomhet och mina själasår med substitute kärlek. Nu släpper jag villigt taget och väljer att älska alla dessa tre mörka hatdelar. (And oh yes...there is more to love, there is more! )
 
 

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2016-02-11 | 06:26:43

    Hej! Läste i ditt inlägg från 2016-01-13 att du blev uppsagd under din sjukskrivning. En arbetsgivare har ingen möjlighet att säga upp arbetstagare under sjukskrivning. Kontakta genast ditt fack för rådgivning! /Sara

    Svar: Hej Sara!
    Tack för din omtanke! Jag kontaktade facket redan samma dag som jag mottog uppsägelsen. Under en provanställning (som var aktuellt för mig) kan tydligen arbetsgivaren säga upp kontraktet. Hårda bud!

    Allt gott! /Petra
    lthjrtatguidadig.blogg.se

  • Sara säger:
    2016-02-14 | 17:32:07

    Aha, i sådana fall kommer det ju i ett annat läge. Då kan du vila i att du kan fokusera 100% på din hälsa istället. Sänder hälsovibbar! :-) /Sara

  • lthjrtatguidadig.blogg.se säger:
    2016-02-14 | 18:42:08
    Bloggadress: http://lthjrtatguidadig.blogg.se/

    Jo men precis! Det är vila och att bygga upp mig som är i fokus helt klart 💖 Tack snälla! ☺ Kram på dig!

Kommentera inlägget här: