lthjrtatguidadig.blogg.se

Kuriosa om mig; Jag älskar historia så därför känns det extra mäktigt att jag blev döpt till namnet Petra! Visste du att Petra betyder sten på grekiska? Och att Petra även är en stad i Jordanien, som sedan 2007 räknas till ett av jordens 7 underverk? Petra är med andra ord ett mäktigt namn, och jag bär det med stolhet och glädje! Jag kommer från Norrland och är bosatt i huvudstaden. Att följa mitt hjärta är lika viktigt för mig som att andas. Att få bo på en plats där jag får massor med inspiration likaså! Tänk vad härligt att bli fylld av kärlek bara genom att gå ut genom dörren! Det är vad Stockholm gör med mig! Något annat som gör mig glad är att kommunicera och inspirera genom det skrivna ordet! Så en dag i juli 2015 slog jag två flugor i en smäll, och startade bloggen låt hjärtat guida dig. Jag har även funnit glädjen i instagram. Följ mig på: PeTHra9

Att bygga upp livet på nytt

Kategori: Allmänt

Idag har jag tänkt tillbaka på mitt liv och allt jag erfarat hittils. Rätt magiskt! Hur stort det är att våga ta steget att starta om och bygga upp sitt liv och sin vardag på nytt. Har även tänkt på mål och drömmar som jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Kanske spaltar jag upp dem någon dag framöver? Har haft en väldigt sentimental dag och jag är fylld av en sorts mixad förundran och bottenlös tomhet inuti. Livet liksom!
 
 
Särskilt påtagligt är tomheten efter mina 11 år i Oslo som inte längre är. Jag känner dock ingen längtan tillbaka, hellre en mix av djup kärlek, tomhet och tacksamhet för allt jag fått med mig i bagaget. Norge är mitt andra hemland och kommer alltid ha en egen plats i mitt hjärta. Och herregud vilka fina minnen jag har därifrån!
 
 
Under mitt första år i Norge (1997) bodde jag i ett stort, skandinaviskt kollektiv på Ullevål Hageby. Vi kallade kollektivet för "Happy house" och det var verkligen glatt! Vilka fester vi hade och vilka starka, coola, kärleksfulla personligheter jag delade hus med! Vi kom från Sverige, Island, Finland, och Åland och blev som en familj! Och fotot ovan är en busshållplats alldeles i närheten av huset. Väldigt passande namn på vägen visst! Det var ju i Oslo som jag tillbringade mina första år på egenhand! Så äventyrligt! Där tog jag mina första stapplande steg ut i vuxenlivet, och jag tyckte att jag var SÅ vuxen då! Att betala räkningar och hyran var till och med kul på den tiden! He,he! Och vad kavat, tuff, ball och hård jag var efter gymnasiet!Vojne, vojne. Ibland kan jag känna mig mer sårbar nu än jag var då och samtidigt så mycket starkare. Livet har tumlat om och präglat mig och satt sina s(p)år som jag då var glatt ovetandes om. Men det är ändå mest positivt faktiskt! Jag är mer ödmjuk och har mer självkännedom och insikt idag. Om mig själv och om livet. Och tänk så många vägskäl jag stått vid likt fotot nedan. Vart ska jag härnäst?
 
 
Och det är inte bara sentimentalt utan även roligt att tänka tillbaka, för det har hänt SÅ mycket mellan 18-37. Jag levde ett extremt tempofyllt liv. För att nämna några guldglimtar ur detta tidsspann, så bodde jag ju då först ett år i Oslo i Happy House! Fest, jobb och shopping fyllde mitt liv. För att så tröttna och flytta sex månader till Spanien för att gå språkskola. Det var lärorikt, superkul och spännande och det spanska språket vårdas ännu! Året därefter bodde jag sex månader i Luleå med min dåvarande pojkvän, där vi båda pluggade. Våra vägar skiljdes dock och jag flyttade tillbaka till Oslo och stannade kvar där från 2000-2010. Jag testade på flera olika yrken (har t.ex jobbat på olika lager, tagit truckkörkort(!!) och vickat på dagis) förutom alla år i frisöryrket. Har bott i ett x antal härliga kollektiv med nya och gamla vänner och flyttat runt i byns många stadsdelar. Favoriterna är Grůnerlökka, Gamlebyn, Majorstua, Frogner och Ullevål Hageby. Många livsförändringar på kort tid och på både gott och ont. På gott för att det har varit så himla kul och på ont för att livsstilen samtidigt har slitit ut mig själv. Gång på gång. Jag är en väldigt driven person som VILL så mycket men kroppen orkar ju inte hur mycket som helst. Tyvärr.
 
 
Jag tyckte dock i mina yngre dagar att det var mest roligt och spännande med nya utmaningar och tvära kast i livet. Körde på i 180 km/h. Nya intryck och nya människor gav mig livsglädje och energi (Så är det idag också men i mer måttliga doser) Man kan säga att jag hann med att lära känna och stöta på vansinnigt mycket olika människor under åren i Oslo. Detta lade grunden till den goda människokännare jag är idag. Till min hjälp har jag haft frisörjobbet och alla äventyr jag har kastat mig ut i och upplevt generellt. Jag levde verkligen som en äkta gypsetsoul och vagabondare! Levde för stunden! Morgondagen var morgondagen. Nuet hägrade och jag hade ständigt nya planer på G. 
 
 
Jag är helt enkelt lite av en rastlös tusenkonstnär och livsnjutare, som alltid har älskat högt tempo. Gillade förr att ha många bollar i luften (där 80% föll pladask på marken men det bekom mig inte särskilt mycket) Gick bara vidare och antog nya utmaningar med 100% framtidstro och en klackspark. Numer föredrar jag att göra en sak i taget och är lite mer jordnära realist. Kan dock fortfarande börja läsa 5 böcker samtidigt för att sen inte läsa ut den som blir tråkig. Och jag har som regel massa idéer på lur och kreativa lösningar på problem. Gillar att se möjligheterna liksom. Allt ovannämnt ligger nog i min grundpersonlighet. Älskar även att samtala om livet, högt och lågt, sippandes kaffe i gott sällskap. Antingen sittandes ner eller "på tur" med en kvalitetskaffe i högerhanden. Och under åren i Oslo ville jag helst ha kaffe från en av mina favoriter nämligen norska Kaffebrenneriet (fotot ovan) Annars älskade jag att mysfika på Datera till Hagen på Grönland! Lätt stamhaket genom alla år! Kafe Sör vid Youngtorvet var en annan favorit ett tag. Och So What var rockklubben vi dansade loss på varje helg under några år! Och att bara vandra runt i byn och njuta och upptäcka alla vackra stadsdelar, med alla fik och butiker, det älskade jag verkligen! Det älskar jag fortfarade! Åh! Alla dessa fina minnen och stunder alltså! Jag får jordens nostalgi och glädjerus nu!
 
 
Under mina hektiska år i Oslo hann jag även krascha två gånger med sjukskrivning som följd (inte så konstigt med facit i hand) och att vara upp över öronen förälskad en gång. Jag levde för allt eller inget. Av eller på. Livets kontraster är ju både mäktiga och smärtsamma. Och jag har lärt mig att livet bär oss genom allt precis som mannen på fotot ovan bär kvinnan på sin rygg i Frognerparken. Fina minnen fortsätter passera revy och jag tänker tillbaka på alla vilda fester, alla vackra naturupplevelser, all norsk kultur, maten, platserna, vännerna! Livet liksom! Jag ser på foton som de jag delat idag och blir helt överväldigad. Det känns som jag levt tusen liv i ett och samma liv. Så tacksam för mina upplevelser och minnen! 2010 flyttade jag från Norge och hem till Sverige och Stockholm och här bodde jag under två år. Pluggade bland annat sociologi på SU och jobbade som eventpersonal med olika säljevent. Superkul! 2012 ville jag dock testa att bo hemma i Norrland igen. Det hade absolut sin charm och sitt lugn men något essentiellt fattades mig. Nämligen mångfalden, friheten och alla möjligheterna som en stor stad besitter. Det som inspirerar mig att bli den bästa versionen av mig själv! Så efter en semester i Stockholm sommaren 2015 var det glasklart. Hjärtat ville tillbaka hit! Sagt och gjort. I Oktober 2015 tog jag mina två resväskor och styrde kosan söderut. 
 
 
Och nu skapar jag nya minnen i Stockholm. Jag bygger upp en ny tillvaro här på egenhand och med vänner. Försöker balansera livet mera och strävar efter att leva i gråsonen hellre än det svartvita dramatiska. Jag har svårt med balansen fortfarande men övar mig och det blir bättre! Tempot är iallafall lugnare och det känns helt rätt att slå rot här. Jag älskar Stockholm och jag känner inte för att flyga och flänga och stressa längre. Det är stort för mig! Och jag behöver inte drama och äventyr på samma vis som förr. Nu vill jag ha lugn och ro. Harmoni och balans. Trygghet. Jag vill hitta min väg vidare. Mitt kall. Min yrkesmässiga plats som funkar på långsikt. Glädje, frihet och inspiration är viktigt! Är på god väg och tar en dag i taget. Och imorgon få jag mest troligt information om mitt nästa boende. Det är väldigt spännande! 23 april flyttar jag ifrån min nuvarande drömlägenhet som jag har ynnesten att få hyra i andra hand. Om allt går som jag hoppas blir nästa boende i samma stadsdel och i en vindsvåning med takterrass. Långsiktigt. Helt overkligt nice och så värdigt mig! I love to live here and in this area of Stockholm 💖 Vi håller tummarna! 
Kommentera inlägget här: